رواق

بالادیده

تازه ترین فیلم اولیور استون پس از قسمت دوم "وال استریت" ، درباره باندهای موادمخدر در آمریکا و همکاری آنها با کارتل های مواد مخدر در مکزیک و خاور دور است که حمایت پلیس را هم به دنبال دارد. این درحالی است که وی امسال مجموعه مستند افشاگرانه ای به نام  "تاریخ ناگفته ایالات متحده" را نیز ساخته است.

فیلمنامه"وحشی ها" را الیور استون با همکاری شان سالرنو  و دان وینسلو براساس نوولی از وینسلو نوشته است که هر دو در اصل ، فیلمنامه نویس سریال های تلویزیونی بوده اند...

دو دوست قدیمی به نام های بن (که در تایلند، مزرعه ماری جوانا را اداره می کند) و شون (یک ملوان سابق نیروی دریایی آمریکا) ، با یک تراست مواد مخدر در مکزیک وارد معامله می شوند تا محصولات مزرعه تایلندشان را به قیمت خوب به فروش برسانند.

براثر اختلافی در معامله ، تراست یاد شده به سرکردگی النا (سلماهایک) دوست دختر بن و شون به نام افلیا را دزدیده و آزاد شدن و آسیب نرسیدن به وی را ، به اجرای تمام خواسته هایشان موکول می کنند. از این پس بن و شون وارد ماجراهای ناخواسته ای می شوند که یک پلیس اف بی آی به نام دنیس را نیز درگیر می سازد تا جایی که دختر النا را می ربایند.

سرانجام ماجرا به تبادل گروگان ها در صحرایی دورافتاده می رسد که استون پایان خوب و بد را برایش رقم می زند. در پایان اول ، همه کشته می شوند ودر پایان دوم همه دستگیر شده که قهرمان ماجرا ، دنیس همان پلیس اف بی آی است!!!

الیور استون بازهم به فساد موجود در جهان سرمایه داری و توحش ناشی از آن می پردازد که کلیت سیستم اجتماعی و امنیتی غرب را در برگرفته است. فیلم فراتر از آثاری مانند "قاچاق"(استیون سودربرگ) نظام سرمایه داری امروز غرب را زیر علامت سوال برده و با فیلمی  خوش ساخت ، بر جنبش وال استریت مهر تایید می زند.

 
وحشی ها، اقتباسی است از پرفروشترین رمان دان وینسلو که توسط خود کارگردان و با کمک نویسنده و شان سالرنو، فیلم نامه نویس جوانی که هیچ کار شاخصی در کارنامه ی خود ندارد، به فیلم تبدیل شده است و شاید پوسته ی جوان پسند فیلم نتیجه ی همین انتخاب استون باشد.

«وحشی ها» به روایت دختری به نام «اوفیلیا» آغاز می شود، «اوفیلیا» که همنام شخصیت معشوقه ی هملت است، می گوید از وقتی فهمیده نام شخصیت یک روسپی دوجانبه در نمایشنامه ی هملت را بر خود دارد، نام اختصاری «اُ» را برای خود انتخاب کرده است. دلیلی که شاید توصیف شخصیت خودش باشد.

به عقیده ی تاد مک کارتی، منتقد هالیوود ریپورتر، «اُ» می تواند بیانگر کلمه ی ارگاسم نیز باشد، عمل مورد علاقه ی این شخصیت در طول فیلم که بارها مطرح میشود.

افیلیا معشوقه ی دوجانبه ی دو شخصیت اصلی مرد فیلم است، عشق مثلثی که بر خلاف آثار ایرانی در خود آگاهی کامل به سر می برد.

برای اوفیلیا هر دو مرد در کنار هم به مرد کامل او تبدیل می شوند و هر یک خصلت هایی دارند که مکمل یکدیگرند. به تعبیری شخصیت «چان» آهن سرد و شخصیت «بن» جنگل گرم است.


این دو مرد جوان، تولید کننده ی ماری جوآنای با کیفیت در کالیفرنیا هستند، چان میراث دار جنگ افروزی امریکا در افغانستان و عراق است و سرباز سابق ارتش و بن نماینده ی قشر دانشگاهی و معتقد به آیین بودا ست


طبیعی است که چنین فیلمی علیرغم ساختار حرفه ای و بازی های خوب هنرپیشگانی مانند بنسیو دل تورو ، هیچ جایی در میان جوایز متععد اسکار و حلقات آن نداشته باشد!!

منبع: سعید مستغاثی-

رویکرد

رواق
بالادیده

تعداد نظر های داده شده (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر(ایمیل اجباری نیست

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
بالادیده