رواق

بالادیده

امروز همه‏ ى دنیاى اسلام باید قضیه‏ ى فلسطین را قضیه‏ ى خود بداند؛ این، کلید رمزآلودى است که درهاى فرج را به روى امت اسلامى مى‏ گشاید.

حضرت امام خامنه ای؛ سومین کنفرانس بین‏المللى قدس و حمایت از حقوق مردم فلسطین، 25 فروردین 1385

این کتاب توسط آقای محمدباقر ذوالقدر به فارسی ترجمه شده و توسط انتشارات بوستان کتاب به چاپ رسیده است.

آقای فتلاوی در این بحث ثابت می کنند که بر طبق آیات مذکور و برخی احادیث، نابودی و سقوط اسرائیل، توسط مولایمان امام مهدی (ع) و یارانش که غالبا ایرانیان اند واقع خواهد شد، انشاءالله...

 

آیات نوید
خداوند تبارک و تعالی در آیات 4 الی 8 سوره ی اسرا چنین می فرماید:

وَ قَضیْنَا إِلى بَنى إِسرءِیلَ فى الْکِتَبِ لَتُفْسِدُنَّ فى الاَرْضِ مَرَّتَینِ وَ لَتَعْلُنَّ عُلُوًّا کبِیراً(4)

فَإِذَا جَاءَ وَعْدُ أُولَاهُمَا بَعَثْنَا عَلَیْکمْ عِبَاداً لَّنَا أُولى بَأْسٍ شدِیدٍ فَجَاسوا خِلَلَ الدِّیَارِ وَ کانَ وَعْداً مَّفْعُولاً(5)
ثُمَّ رَدَدْنَا لَکُمُ الْکرَّةَ عَلَیهِمْ وَ أَمْدَدْنَکُم بِأَمْوَلٍ وَ بَنِینَ وَ جَعَلْنَکُمْ أَکْثرَ نَفِیراً(6)
إِنْ أَحْسنتُمْ أَحْسنتُمْ لاَنفُسِکمْ وَ إِنْ أَسأْتمْ فَلَهَا فَإِذَا جَاءَ وَعْدُ الاَخِرَةِ لِیَسئِئُوا وُجُوهَکمْ وَ لِیَدْخُلُوا الْمَسجِدَ کمَا دَخَلُوهُ أَوَّلَ مَرَّةٍ وَ لِیُتَبرُوا مَا عَلَوْا تَتْبِیراً(7)
عَسى رَبُّکمْ أَن یَرْحَمَکمْ وَ إِنْ عُدتمْ عُدْنَا وَ جَعَلْنَا جَهَنَّمَ لِلْکَفِرِینَ حَصِیراً(8)

ترجمه

ما در کتاب (تورات)، به بنى‏ اسرائیل اعلام کردیم که قطعاً شما دوبار در زمین فساد مى‏کنید و برترى‏جویىِ بزرگى خواهید کرد. (4)
پس همین که وعده‏ ى نخستین فتنه فرا رسد، گروهى از بندگان توانمند و جنگجوى خویش را (براى سرکوبى شما) بر انگیزیم. پس درون خانه‏ها را جستجو کنند (تا فتنه‏گران را یافته کیفر دهند) و آن، وعده‏اى قطعى است.(5)
سپس، جنگ را به سود شما و علیه آنان برگردانیم و شما را با اموال و فرزندان کمک کنیم و نفرات شما را بیشتر قرار دهیم.(6)
اگر نیکى کنید به خودتان نیکى کرده‏اید واگر بدى کنید (باز هم) به خود بد کرده‏اید. پس همین که وعده‏ى (فسادگرى) دوّم فرا رسد، سیماى شما را زشت نمایند و به مسجدالاقصى وارد شوند، همان گونه که بار نخست وارد شدند وتا آنچه را زیر سلطه درآورده‏اند، به سختى ویران کنند.(7)
امید است که پروردگارتان بر شما رحم کند و اگر باز گردید (و دوباره فتنه کنید) ما نیز برمى‏گردیم (و قهر خود را مى‏فرستیم) و ما دوزخ را براى کافران، زندانى سخت قرار داده‏ایم.(8)

تطبیق آیات

نویسنده در این بخش از کتاب به بررسی تطبیق های ارائه شده توسط مفسران شیعه و سنی و دانشمندانی چون سید قطب، شیخ ابراهیم انصاری، شیخ تمیمی و شیخ علی کورانی پرداخته و نقدهایی را بر تمامی این تطبیق ها وارد دانسته که علاقه مندان می توانند برای آگاهی از این مباحث به کتاب سقوط اسرائیل مراجعه کنند.
در ادامه نویسنده خود اقدام به تطبیق آیات نموده است که خلاصه ای از آن به شرح زیر تقدیم می گردد.

تطبیق صحیح آیات نوید

قبل از ورود به جزئیات تفسیر آیات افساد بنی اسرائیل و تطبیق تاریخی آن، باید به یک سوال مهم پاسخ گفت.
سوال این است: با این که تاریخ بنی اسرائیل، پر از فساد و تباهی است، چه عوامل تاریخی وجود دارد که قرآن کریم، تنها بر این دو فساد انگشت گذاشته است؟
در چارچوب پاسخ به این سوال باید گفت که این دو عقوبت، موجودیت و سرشت مفسد و تبهکار یهود را در زمین هدف قرار داده و در مرحله نهایی مبارزه تمدن ها، ریشه آن را برمی کند.

راه رسیدن به پاسخ درست و کشف واقعیت و آیات افساد بنی اسرائیل، استخراج مفاهیم ثابت این آیات در سوره اسراء است.

مفاهیم ثابتی که به روشنی از آیات مزبور استخراج می شود به شرح زیرند:

مفهوم اول:
برجسته سازی حتمیت وقوع مجازات الهی به دلیل این دو فساد و نه دیگر فسادهای بزرگ یهود در تاریخ، تاکیدی است بر اینکه این دو فساد، بزرگترین و مهم ترین فساد یهود در تاریخ است.

مفهوم دوم:
عقوبت فساد دوم، به عنوان آخرین عقوبت یهود در تاریخ معرفی شده است؛ به گونه ای که موجودیت اجتماعی یهود را درهم خواهد کوبید و پس از آن نمی توانند همچون گذشته به قدرت رسیده و در جهان فسادانگیزی کنند.
این مفهوم، گواهی است بر این حقیقت که آن دو عقوبت هنوز تحقق نیافته اند وگرنه روزگار ما شاهد موجودیت سیاسی قدرتمند و تباهکار اسرائیل، با برتری چشم گیر نظامی نسبت به دشمنان خود نبود.

مفهوم سوم:
در این سوره از داستان معراج که در مسجدالاقصی و در داخل سرزمین مقدس انجام شد سخن رفته است، سپس با اشاره به ورود مبارزانی که در هر دو مرحله وارد مسجد خواهند شد «وَ لِیَدْخُلُوا الْمَسجِدَ کمَا دَخَلُوهُ أَوَّلَ مَرَّةٍ» تصریح می کند که نبردهای عقوبت بنی اسرائیل در هر دو مرحله، در داخل سرزمین مقدس خواهد بود.

مفهوم چهارم:
دقت در سیاق آیات افساد بنی اسرائیل، وقوع چهار نبرد بزرگ را بین بنی اسرائیل و دشمنان مامور مجازات آنها در هر دو فساد، قطعی می سازد.

نبرد اول در آیه:

«فَإِذَا جَاءَ وَعْدُ أُولَاهُمَا بَعَثْنَا عَلَیْکمْ عِبَاداً لَّنَا أُولى بَأْسٍ شدِیدٍ فَجَاسوا خِلَلَ الدِّیَارِ وَ کانَ وَعْداً مَّفْعُولاً»

نبرد دوم در آیه:

«ثُمَّ رَدَدْنَا لَکُمُ الْکرَّةَ عَلَیهِمْ وَ أَمْدَدْنَکُم بِأَمْوَلٍ وَ بَنِینَ وَ جَعَلْنَکُمْ أَکْثرَ نَفِیراً»

نبرد سوم در آیه:

«فَإِذَا جَاءَ وَعْدُ الاَخِرَةِ لِیَسئِئُوا وُجُوهَکمْ وَ لِیَدْخُلُوا الْمَسجِدَ کمَا دَخَلُوهُ أَوَّلَ مَرَّةٍ وَ لِیُتَبرُوا مَا عَلَوْا تَتْبِیراً»

نبرد چهارم در آیه:

«عَسى رَبُّکمْ أَن یَرْحَمَکمْ وَ إِنْ عُدتمْ عُدْنَا وَ جَعَلْنَا جَهَنَّمَ لِلْکَفِرِینَ حَصِیراً»

همچنین با دقت در این آیات، با قطعیت مشخص می شود که این نبردها از یکدیگر جدا نبوده، بلکه به هم پیوسته اند. در این آیات تصریح شده است که اسرائیلی ها در نبرد اول شکست می خورند و به دنبال آن، تمامی نیروهای سیاسی و نظامی و یاران و فرزندان خود را در سرتاسر جهان، برای حمله دوم آماده می کنند و دشمنان خود را که ماموریت مجازات افساد اول آنها را داشتند شکست می دهند. این معنای کلام خدای متعال است که:

«ثُمَّ رَدَدْنَا لَکُمُ الْکرَّةَ عَلَیهِمْ وَ أَمْدَدْنَکُم بِأَمْوَلٍ وَ بَنِینَ وَ جَعَلْنَکُمْ أَکْثرَ نَفِیراً»

 

بعد از این مرحله، دشمنان بنی اسرائیل با قدرت، خشم و کینه بیشتری پا به صحنه نبرد می گذارند.

«فَإِذَا جَاءَ وَعْدُ الاَخِرَةِ لِیَسئِئُوا وُجُوهَکمْ وَ لِیَدْخُلُوا الْمَسجِدَ کمَا دَخَلُوهُ أَوَّلَ مَرَّةٍ وَ لِیُتَبرُوا مَا عَلَوْا تَتْبِیراً»

 

تمامی حقایقی که آشکارا در بند بند آیات نوید آمده است، نشان دهنده یکی بودن ملتی است که ماموریت مجازات بنی اسرائیل را در این نبردها بر عهده دارند و ضمائری که در عبارت های زیر آمده است، در هر دو مرحله جنگ، به آنها برمی گردد:
بندگانی از ما... دارندگان قدرت فراوان... پس خانه به خانه می گردند... بار دیگر بر آنها پیروزتان می کنیم... چهره تان را زشت خواهند کرد... و همچون بار اول به مسجد درخواهند آمد و بر هرچه دست یابند نابود خواهند ساخت.

همچنین توجه به مسجد به عنوان هدف استراتژیک جنگجویان در هر  دو نبرد «وَ لِیَدْخُلُوا الْمَسجِدَ کمَا دَخَلُوهُ أَوَّلَ مَرَّةٍ» نه تنها بر وحدت مبارزان در هر دو مرتبه دلالت دارد، بلکه کوتاهی زمان نبردهای چهارگانه بالا را نشان می دهد، تا جایی که با اطمینان می شود گفت این درگیری از ناحیه یک رهبری و یک ارتش و در یک نسل، در هر دو اردوگاه، مدیریت می شود.


مفهوم پنجم:
قرآن کریم جامعه یهودی را عامل نابودی و فساد و ویران گری و نسل کشی در تاریخ معرفی می کند. به همین جهت، مجازات آنها را در رابطه با فساد دوم، برکندن ریشه های فسادشان از روی زمین می داند.
هیچ دلیلی در قرآن یا سنت یا تاریخ وجود ندارد که پاکسازی زمین را از یهود و نجات بشر از مفاسد و شرارت ها و حیله های آنان را اثبات نماید، مگر همین متون غیبی قرآنی و نبوی که ظهور مصلحی جهانی؛ یعنی امام منتظر (ع) را نوید داده است. اصلاح گری که زمین را همان گونه که از ستم و فساد پر شده است، از عدل و انصاف آکنده می سازد و این ما را به قطعیت و یقین می رساند که نبردهای مجازات یهود در خصوص افساد دوم آنان و پاک سازی جهان از وجود اسرائیل، لزوما باید به رهبری امام زمان (ع) صورت گیرد.

تفسیر و تطبیق آیات افساد بنی اسرائیل


شرح نبرد افساد اول

خداوند متعال مجازات کنندگان بنی اسرائیل را در افساد اول آنها، در این آیه توصیف فرموده است:

 

«فَإِذَا جَاءَ وَعْدُ أُولَهُمَا بَعَثْنَا عَلَیْکمْ عِبَاداً لَّنَا أُولى بَأْسٍ شدِیدٍ فَجَاسوا خِلَلَ الدِّیَارِ وَ کانَ وَعْداً مَّفْعُولاً»

اسرا،آیه 5

 

کلمه «بعثنا» هفت بار در قرآن آمده، پنج بار برای پیغمبران، یک بار برای نقباء بنی اسرائیل و یک بار هم برای جماعتی که خداوند آنها را برای مجازات بنی اسرائیل برمی گزیند.
این که کلمه «بعثنا» در قرآن برای پیغمبران و کسانی شبیه آنها به کار رفته و برای کفار و غیرمومنان استفاده نشده، بدین معناست که کسانی برای مجازات بنی اسرائیل برگزیده خواهند شد که از مومنان مجاهدند و نه از کافران و «لام» اختصاص در جمله «عبادا لنا» (بندگانی از خودمان) دلیل روشنی است که آنها از بندگان خالص خدا بوده و ایمانشان به کفر و شرک و نفاق آمیخته نیست.
تعبیر «أُولى بَأْسٍ شدِیدٍ» (صاحب سختی شدید) نیز توصیف قدرت و اوج سرسختی و شدت آنان در مبارزه با دشمن است و بعید نیست که منظور، دست یابی آنها به سلاح های پیشرفته باشد.
اما تعبیر «جَاسوا خِلَلَ الدِّیَارِ» (درون خانه ها را جستجو می کنند) توصیفی است از اقدام نظامی آنها در برخورد با یهود در حین جنگ، آنها نظامیان فراری یهود را تعقیب می کنند و به دنبال واحدهای منهزم شده آنها شهرها و خیابان ها و حتی درون خانه هایشان را جستجو می کنند.

سقوط اسرائیل به رهبری ایرانیان

از جمله احادیث غیبی که با سرنوشت مبارزه اسرائیل و فلسطین در سرزمین مقدس ارتباط دارند، احادیثی است که بشارت دهنده آمدن جماعتی از مشرق زمین، از سرزمین فارس می باشند، که قبل از ظهور امام مهدی (ع) در آخرالزمان زمینه ساز حکومت او هستند.
از آن جمله حدیث عبدالله بن حارث که می گوید:

 

پیامبر (ص) فرمود: «جماعتی از مشرق زمین قیام می کنند و زمینه را برای حکومت مهدی (ع) فراهم می نمایند.»

سنن ابن ماجه 2/4088؛ البدء و التاریخ 2/174؛ مجمع الزوائد 7/318؛ الحاوی للفتاوی 2/60 و نهایه البدایه 1/41

 

در روایت محمد بن حنفیه آمده است:

 

پرچم سیاهی از بنی العباس بلند می شود، سپس از خراسان پرچم های سیاه دیگری برافراشته می گردد که پیشاپیش آنها مردی به نام شعیب بن صالح است تا آنکه در بیت المقدس فرود می آیند و زمینه را برای حکومت مهدی (ع) فراهم می سازند، آنگاه سیصد نفر از شام به یاری او می شتابند.

الحاوی للفتاوی 2/67؛ الفتاوی الحدیثیه 42 و البرهان باب 7/17

کعب بن علقمه گفته است:

 

 

با پرچم مهدی (ع) جوانی کم سال، کم ریش و گندم گون به پا می خیزد، که اگر با کوه ها بجنگد آنها را نابود می سازد، تا در ایلیا (بیت المقدس) فرود آید. الحاوی للفتاوی 2/68 و البرهان باب 217

در روایتی از علی (ع) آمده است:

 

قبل از آمدن مهدی (ع) مردی از خاندان او در مشرق زمین قیام می کند و هشت ماه شمشیر بر دوش می گیرد... و به سمت بیت المقدس حرکت می کند. کنز العمال 14/39669

در روایتی از شریح و راشد و ضمره آمده است که:

 

 

شعیب بن صالح مخفیانه به بیت المقدس می رود و مقدمات ورود مهدی را مهیا می کند. الحاوی للفتاوی 2/70، عقد الدرر 128

آنچه موید انطباق این خصوصیات قرآنی بر قوم سلمان فارسی است و نه دیگران، این است که وعده انتخاب هیچ قومی برای رهبری امت، پیش از ظهور امام زمان (ع) مگر قوم سلمان از سوی خداوند داده نشده است.

با توجه به همین موارد است که هنگامی که در مورد آیه «پس آنگاه که وعده نخستین آن دو (فساد) فرا رسد بندگانی از خود را که جنگاورانی نیرومندند بر شما برانگیزیم تا (برای تعقیب شما) داخل خانه ها را جستجو کنند و این وعده انجام شدنی است.» از امام صادق (ع) سوال شد: فدایت شویم! آیه به چه کسانی اشاره می کند؟ سه بار فرمود:«به خدا آنها اهل قم هستند.»   بحار:60/216

و در جای دیگر هنگامی که از ایشان در خصوص جمله «بندگانی از خود را که صاحب سختی شدید هستند، بر شما برانگیزیم.» پرسش شد فرمود:

 

جماعتی هستند که خداوند قبل از قیام قائم آنها را برمی انگیزد، آنها خون (به ناحق ریخته ای) از آل محمد (ص) را وانمی گذارند مگر آن که انتقام آن را می گیرند و این وعده ای است حتمی.

تفسیر البرهان 6/53/6250، کامل الزیارات 62/1، المحجة 121

روزی پیامبر (ص) از ائمه خاندان خود برای سلمان صحبت می فرمود، وقتی به نام حضرت مهدی (ع) رسید، سلمان برای شناخت و دیدار او بی تابی کرد؛ پیامبر (ص) به او فرمود:

تو و کسانی همچون تو و هر کس که او را با حقیقت ایمان دوست بدارد، او را درک خواهد نمود.
سلمان گفت: خدا را بسیار شکر کردم و گفتم: ای رسول خدا! آیا من تا زمان او زنده خواهم ماند؟ پیامبر (ص) پاسخ مستقیمی به این سوال نداد و این آیه را تلاوت فرمود:
پس آنگاه که وعده نخستین آن دو (فساد) فرا رسد بندگانی از خود را که جنگاورانی نیرومندند بر شما برانگیزیم تا (برای تعقیب شما) داخل خانه ها را جستجو کنند و این وعده انجام شدنی است.

تفسیر البرهان 7/320/8096، دلائل الائمه 447/424، بحارالانوار 15/9/9، المحجة 168

از این گفتگو فهمیده می شود که پیامبر (ص) از نسل های مجاهدی از قوم سلمان سخن می گفته است که از مشرق زمین به پا می خیزند و زمینه استقرار حکومت حضرت مهدی (ع) را فراهم می نمایند و مصداق این حدیث شریف نبوی هستند که فرمود:

جماعتی از مشرق زمین قیام می کنند و زمینه را برای حکومت مهدی (ع) فراهم می نمایند.

سنن ابن ماجه 2/4088؛ البدء و التاریخ 2/174؛ مجمع الزوائد 7/318؛ الحاوی للفتاوی 2/60 و نهایه البدایه 1/41

 

ادامه دارد...

رواق
بالادیده

تعداد نظر های داده شده (۱)

۲۵ بهمن ۹۳ ، ۱۰:۲۱ یوسف بابلی
با سلام .امیدوارم که در انتخاب سلمان ما جا نمانیم.

ارسال نظر(ایمیل اجباری نیست

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
بالادیده